
https://academiainsider.org

© 2026 Academia Insider

关于《数学学报》的一则勘误

KF

从刘合国教授近日的文章《蔡天新发明的“秦九韶修建杭州

道古桥”之说纯属自欺欺人》中，小编了解到一则勘误(Erratum)

它是关于蔡天新教授二十多年前的一篇文章（以下称为文2002）

的署名问题。它声明Andrew Granville并不是文2002的作者。

https://academiainsider.org
https://doi.org/10.1007/s101140100144


这则勘误出现在《数学学报》的一篇独立文章的末尾，空间是有

且仅有的大小。《数学学报》的编辑可真会节省版面，一般人还

注意不到这则勘误，而且编辑还把Georgia拼错。在电子版还未

流行的彼时，这节约版面的做法或许还能理解。不过在文2002的

网页上并无任何指向链接或校正说明，这导致的不良后果之一是

后续文章仍然引用文2002的作者为Cai & Granville. 目前后续文

章的引用方式都是这样，即使数学评论员Ronald J. Evans在评论

中(MR1910963)也提醒了注意

小编建议《数学学报》编辑部把这个网页上Additional Informa-

tion一栏的Erratum移到文2002所在的网页，同时对以下引用格式

进行更新（移除Granville, A.）

刘合国教授在其文章中提起这则勘误意在指控蔡天新教授学

术不端。从上述简短的勘误以及MR1910963中Reviewer’s remark,

可以初步判断文2002存在署名不当问题——未经同意擅自署名。

小编查看了主要的文献数据库，发现蔡天新教授和Granville教授

从未有过论文合著的记录。文2002是否存在“身份盗用”问题呢？

带着这个疑问，小编联系了Granville教授1，主要询问了以下两个

问题

1. 在文2002投稿之前，您(Granville)与蔡天新就该研究课题有过

任何通信往来吗？

2. 文2002发表在中国的期刊上（尽管有英文版），您最初是如何

发现自己的名字出现在这篇论文上的？
1Andrew Granville于2002年从University of Georgia转到了University of Montreal工作。

https://doi.org/10.1007/s10114-002-0210-x
https://link.springer.com/article/10.1007/s101140100144
https://link.springer.com/article/10.1007/s101140100144
https://link.springer.com/article/10.1007/s10114-002-0210-x


以下是Granville教授的回复（见附件），小编将其翻译成了中文。

这件事已经过去很久了，是当时一场误会造成的。

大约在 2000 年前后—— 具体时间我记不清了—— 蔡天新曾经

到佐治亚大学访问数月，那时我是该校的教授。他在我的指导下

开展了这个课题的研究。我不确定他当时是否因为我提供了帮助，

而提出要在他的成果上署上我的名字，但我当时并没有同意（不

过他的英文不太好，所以有可能他误解了我的意思）。

我印象里这篇论文最初以中文发表在一本中文期刊上，对此我完

全不知情。后来，这本期刊的精选论文英译版要出版时，我收到

了这篇论文，看到后非常吃惊。我要求杂志编辑撤掉我的名字，

但正如你所说，他们在那方面处理得并不到位，后来我也就放弃

再去交涉了！

我不认为这属于真正意义上的“身份盗用”，也不觉得存在恶意为

之的企图。我更愿意相信这只是一次失误。在那个年代，中国很

少有人能说流利的英语，因此出现了不少沟通误会；如今中国的

教授们英语都非常出色，出现这类误会的可能性已经小得多了。

我自然也不愿意对此提出任何指控。

祝好

Andrew Granville

从当事人Granville教授的回复我们看到文2002中的署名不当

源自沟通不畅， Granville教授并没有对蔡天新教授有任何指控。

当然，Granville 教授对《数学学报》编辑部的处理是不满意的，

跟小编的观感一样。小编从几位数学专业的好友那里了解到，越

是出色的数学家越是追求名副其实的荣誉，不愿意在论文中署名

主要有两点原因（其中之一或二者皆有之）：(1) 虽然自己提出了

一些想法或提供了其他形式的帮助，但觉得自己的贡献不足以成

为共同作者（这种情况下，文末的致谢是很合时宜的）；(2) 觉得

文章的水平不够高。



AVIS: Courriel externe. Soyez vigilant.

Outlook

Re: On the paper Acta Math. Sinica, 2002, Vol 18, No. 2 , pp. 277-288

From Andrew Granville <andrew@dms.umontreal.ca>
Date Fri 2026-04-10 00:28
To Academia Insider <xsqzqr@hotmail.com>

Dear Ms Fang

This was a long time ago and the result of a misunderstanding.

Tianxin Cai came to visit  the University of Georgia for a few months where I was then a prof, in around 2000 --I can't remember
exactly when.
He worked on this project under my supervision. I am not sure whether he asked me to put my name on his work (as I had helped
him)
but I did not agree (but his english was not so good so maybe he misunderstood me).

The paper was first published I believe in Chinese in a Chinese journal and I knew nothing about that. Later when it was due to
appear in the journal that did translantions of selected papers in Chinese journals I got sent the paper and was very surprised. I
asked everyone to remove my name but, as you say, they did not do a good job of that and I gave up trying!

I am don't think there really was "identity theft" or any real attempt to do a bad thing. I hope it was simply a mistake. 
Back then few people in China spoke good English and there were many misunderstandings -- today professors in China speak
excellent English and there is much less chance of misunderstandings.
Certainly I would not feel comfortable making any accusations.

Best wishes
  Andrew Granville

On Wed, Apr 8, 2026 at 3:05 AM Academia Insider <xsqzqr@hotmail.com> wrote:

Dear Prof. Granville,

This is Ms. Fang, a volunteer of the non-profit website Academia Insider (h�ps://academiainsider.org). The website mainly reports/
discloses events of Chinese academia with the mission of safeguarding the academic integrity.

May I consult something that happened to you more than two decades ago (aha, memory test)? The other day, I came across an
unusual erratum at the end of a paper h�ps://doi.org/10.1007/s10114-002-0210-x

The erratum is about the paper h�ps://doi.org/10.1007/s101140100144 (say 2002 paper, a�ached). 

Here are my ques�ons
1. Did you and Tianxin Cai have any correspondence on the research topic before the submission of 2002 paper? I no�ce that

you and Cai have never collaborated before and a�er. 
2. 2002 paper was published in a Chinese journal (though English edi�on). How did you no�ce that your name appeared in the

paper in the first place? The good thing is that the reviewer Ronald Evans of MR1910963 also no�ced the erratum, so he had
added a Reviewer's remark therein.

If you would like to share more comments about this iden�ty-the� experience or the 2002 paper itself, please tell us. We, the
website, may want to disclose some stories behind the erratum to our Chinese readers. In par�cular, we will include our complaint
about editorial office of the journal Acta Math. Sinica. (i) The journal should have put the erratum in an independent spot rather
than a�aching it to a paper. (ii) On the webpage h�ps://link.springer.com/ar�cle/10.1007/s101140100144 of the 2002 paper, there
is no link referring to the erratum. The bad consequence is that later publica�ons s�ll cite 2002 paper as Cai-Granville paper. 

https://outlook.live.com/mail/0/inbox/id/AQQkADAwATY0MDAB...

xx
打字机
附件

mailto:xsqzqr@hotmail.com
mailto:xsqzqr@hotmail.com
https://academiainsider.org/
https://academiainsider.org/
https://doi.org/10.1007/s10114-002-0210-x
https://doi.org/10.1007/s10114-002-0210-x
https://doi.org/10.1007/s101140100144
https://doi.org/10.1007/s101140100144
https://link.springer.com/article/10.1007/s101140100144
https://link.springer.com/article/10.1007/s101140100144



